*** Om meg selv
***
Jeg er Bianca
Tjore, holder til i Oslo, og gjennomfører blant annet
kurs i Reiki og utfører magiske seremonier. Utenom dette
arbeider jeg som ingeniør i et medisinsk firma. Jeg har drevet
med Reiki og magi i flere år, og har bakgrunn fra flere
forskjellige Reiki-retninger.
Jeg har
blitt oppfordret til å skrive mer om meg selv, noe jeg her vil
prøve på. Så, her er en liten beskrivelse av "hvem" jeg er:
(Jeg har skrevet stoffet på denne siden i
en litt "muntlig form". Det er korrekturlest, men det er
ikke
gjort noe forsøk på å holde fremstillingen og språket i en
formell, gjennomarbeidet, og "boklig" form.))
Jeg ble ferdig
utdannet som ingeniør for over 20 år siden, og før dette hadde
jeg arbeidet i Forsvaret i flere år. Jeg har forsket, studert,
og arbeidet som ingeniør etter dette, men har også alltid hatt
øynene åpne for at "det finnes noe mer". Etter å ha
tenkt, søkt, og "snust" lenge på hvordan jeg skulle gripe
an dette med at "det finnes noe mer", kom jeg frem til at Reiki var en
veldig fin "inngangs-port" til denne "andre verden". Reiki er
jo et komplett og "gjennomarbeidet" system, og gir (blant
annet pga innvielsene man får i Reiki) en veldig god
"connection". Jeg søkte etter Reiki-kurs og fant Monica
Tronds. Jeg følte sterkt for å ta kontakt med henne, og
der tok jeg Reiki 1, 2, 3, og 4 (som er lærer-kurset) fra 2006
til 2007. Alle disse kursene studerte jeg sammen med Marit
Uglehus , som jeg har hatt mye kontakt med siden. Men
vitebegjærlig som jeg er, ville jeg studere videre, og jeg
fant etter mye søking en magiskole i USA. Der studerte jeg i
flere år magi, shamanisme, alkymi, jord-religioner, samt en
del mindre emner. Dette var ganske slitsomt, og pensumet var
omfattende, men det var likevel veldig givende, for dette var
noe jeg hadde drømt om i flere år. Derfor fikk jeg styrke og
drivkraft til å gjennomføre dette. Etter denne
utdannelsen er jeg hvert år på retreat i USA sammen med
noen av de jeg studerte med. I 2008 tok jeg Munay-ki-kurs , inkludert
lærer-delen. I 2009 kom jeg ordentlig i kontakt med den
tibetanske buddhismen, og fra 2010 begynte jeg å ta kurs
i dette. Fra 2013 begynte jeg å studere (og praktisere) dette
mer intensivt. Fra 2008 til 2010 fikk Reiki'en "hvile"
litt, selv om jeg tok en tysk Reiki-retning (Reiki 1 til
4) i 2009. Og i 2010 gjennomførte jeg Reiki-retning
fra Spania (spesielt grundig utdanning for
Reikilærere, som gikk over ca 1 år, men som inkluderte
alle Reiki-nivå) hvor vi også så på magiske og esoteriske
emner i forbindelse med Reiki. Etter dette utviklet jeg et
ganske omfattende kurs-opplegg for Reiki. I 2014 ble jeg kjent
med Grethe
Røsnes, og etterhvert begynte jeg et samarbeid med
henne.
Den
tibetanske buddhismen har gitt meg svært mye når det gjelder å
forstå og følge "middelveien", samt en hjelp til å prøve å se
verden slik den er, med åpenhet og uten konsepter. Alt dette
gir en ekstra (og viktig) dimensjon innen Reiki, magi, og alle
de andre emnene. Og ikke minst gir buddhismen mye når det
gjelder kjærlighet og medfølelse.
Jeg tror også jeg kan si at jeg leser
andre mennesker godt, selv om jeg hittil ikke i så stor grad
har drevet med Tarot-kort "offentlig". Men litt blir det jo
:-) Siden jeg i svært mange år har hatt litt redusert
hørsel, særlig på det høyre øret, leser jeg også litt på
munnen til de jeg snakker med. Dette har over mange år
utviklet seg til at jeg leser mennesker mye mer på munnen enn
øynene. Så jeg kan si at jeg har antenner, men er også godt
jordet :-)
Som ingeniør og Reikilærer, magiker, osv,
kjenner jeg svært godt til "begge verdener", både den fysiske
og den åndelige.
I løpet av et langt og utforskende
liv har man gjennom sin livserfaring opplevd både oppturer og
nedturer. All kunnskapen og erfaringen fra Reiki, magi,
shamanisme, buddhisme, Munay-ki, osv, har vært veldig nyttig
også for meg selv, for å kunne stå støtt, eller for å kunne
reise seg igjen om man faller. Det gir også en kontakt med, og
kjennskap til, den indre styrke man har, som faktisk viser seg
å være mye sterkere enn det man vanligvis tror.
Jeg har på en
del av min vei ikke vært så opptatt av å ha elever, siden jeg
ville studere mer, og lære. Etter hvert hadde jeg noen elever
sammen med andre, men nå har jeg "egne" elever. Jeg håper at
jeg i fremtiden kan treffe andre lærere som jeg kan samarbeide
med, og gjerne både undervise og studere videre sammen med.
Selv om jeg er lærer, og har vært det en stund, kommer jeg
også alltid til å være en ivrig studerende - for man kan aldri
bli utlært. Både innen nye felt, gå videre innen Reiki, magi,
buddhisme, osv, samt fordype seg videre innen forbindelsen
mellom den fysiske og den åndelige verden.
Vi som går denne
"veien" har virkelig erfart disse kreftene, de er høyst
virkelige og levende. Vi vil ikke "holde" på dette, men gjerne
undervise (og behandle) og ikke "holde dette for oss
selv".
Om du har orket
å lese så langt, sier jeg: Hjertelig velkommen til det jeg kan
tilby.
Og om
du nå orker å lese videre, vil jeg forklare litt om hva mitt
eget ståsted er.
Om du for eksempel går på et
førstehjelpskurs, spiller det (vanligvis) ingen rolle om
instruktøren har samme (for eksempel) politiske oppfatning som
deg selv eller ikke. Når det derimot gjelder kurs
og praksis i mer åndelige retninger, tror jeg at mange
vil være mer komfortable om ens eget "åndelige grunnsyn" ikke
kolliderer for mye med læreres eget. Hva tror egentlig læreren
selv på? Kanskje læreren ikke tror på noen ting? Siden læreren
her (altså jeg selv) underviser i både Reiki, magi, Munay-ki,
og også studerer buddhisme, hva praktiserer egentlig læreren
selv? Bare en av retningene, noen av dem, eller alle? Så, hva
er mitt eget ståsted, og hva praktiserer jeg egentlig?
Jeg praktiserer
både Reiki, Munay-ki, magi, og tibetansk buddhisme (inkludert
stillhets-meditasjon, innsikts-meditasjon, praksis, og
mantraer), da det ikke er noen "kollisjon" mellom disse. Innen
Reiki trenger man ikke tro på noe spesielt åndelig, og særlig
ikke innen buddhismen (om man ser på buddhismens kjerne). Men
hverken Reiki-praksis eller buddhistisk praksis er til hinder
for å tro på noe åndelig. Det lar seg kombinere helt
uproblematisk. Det er nok verre å praktisere Munay-ki uten å
tro på noe åndelig, da Munay-ki er en shamanistisk retning. Og
"ikke-åndelig" shamanisme høres ikke særlig virksomt ut i mine
ører. Når det gjelder magi (og dette høres nok utrolig ut i
manges ører) går det fint an å praktisere magi uten å tro på
noe åndelig. Grunnen er at magi omhandler konkrete krefter, og
elementene luft, ild, vann, og jord. Men det er nok svært
uvanlig med magikere som er "ikke-åndelige". Noe av grunnlaget
i den magien jeg praktiserer er nettopp "connection", men det
er mer enn det selvsagt. Så ja, jeg tror at det finnes
"åndelige vesener" som ikke kan oppfattes med våre vanlige
sanser, men som vi likevel kan føle og kommunisere med, med
våre mer "åndelige sanser". Jeg kommuniserer med disse. Jeg
tror også på Jesus Kristus, og at han kan frelse de som tror
på ham og følger hans vei. Men jeg tror også at det finnes
flere veier. Buddha viste oss en vei til oppvåkning
(frigjøring). Selvom kristendommen og buddhismen har helt
forskjellig filosofisk basis, har likevel metodene
som foreskrives mange likheter (om man ser bort fra alt det
"overflatiske" og heller går til kjernen av budskapene). De
viktigste metodene her er kjærlighet og medfølelse. Innen
buddhismen definerer man kjærlighet som ønsket om at alle
levende vesener må oppnå/oppleve lykke, samt
årsakene
til lykke. Medfølelse defineres som ønsket om at alle levende
vesener må oppnå/oppleve fravær av lidelse, samt fravær av årsakene
til lidelse. Hans Hellighet Dalai Lama har sagt at det ikke er
så farlig hvilken religion man følger, bare man praktiserer
medfølelse. Men jeg må understreke at kristendom og
buddhisme ikke er like (og det filosofiske grunnlaget er altså
svært forskjellig), men de har altså mange likhetstrekk i de
praktiske metodene som foreskrives. Selv forsøker jeg å være
vennlig og hjelpsom, men jeg har også blitt mer bevisst
angående det å ta vare på meg selv (dette er noe av min egen
lærdom, ganske mye av den faktisk). Ellers kan man gå til
grunne, og da kan man ikke lengre være til hjelp for andre.
Når man innen buddhismen har utført en praksis, sier man "må
dette være til nytte for alle levende vesener", og det er
inkludert en
selv . Man bør ikke glemme seg selv, selv om man
hjelper andre.
Da vet du litt
mer om hvem jeg er og hva jeg står for.
Om du har orket
å lese så langt, er jeg imponert :-) Og så avslutter jeg (nok
en gang) med: Hjertelig velkommen til det jeg kan tilby.
Om du vil lese
mer om mine betraktninger og synspunkter om utvalgte emner,
kan du lese det her. Jeg sier absolutt ikke at det
jeg skriver er riktig, og absolutt ingen fasit for andre, men
det er altså slik jeg subjektivt ser det fra mitt
ståsted. |